Is snacken in de avond slecht voor je?

Snacken in de avond

Je hebt er vast wel eens iets over gehoord, maar klopt het nu dat snacken in de avond slecht voor je is? De een zegt dat alles wat je eet na acht uur ‘s avonds automatisch wordt opgeslagen als vet, maar de ander beweert dat het helemaal niet zo erg is en je de gehele dag door tussendoortjes kunt nemen. Deze verschillende beweringen kunnen voor veel verwarring zorgen. Het is slecht om in de avond te snacken: feit of fabel? 

Snacken op verschillende tijdstippen

Om gelijk antwoord te geven op de vraag: snacken in de avond is niet per sé slecht voor je. Het tijdstip waarop je eet, heeft namelijk niks met je gewicht te maken. Je zult natuurlijk wel moeten letten op wat je eet als tussendoortje. Het is logisch dat als je elke avond naar een zak chips grijpt, je gewicht langzamerhand kan toenemen, maar het is ook mogelijk om verantwoord te snacken. Je komt dus niet per sé gewicht aan van eten in de avond, het draait allemaal om wat je precies eet.

s’Avonds vaker lekkere trek

Je kent het vast wel: je hebt om 18:00 gegeten en om 21:00 begin je toch weer trek te krijgen. Dit is normaal en hier is dan ook helemaal niks mis mee. Wist je dat je stofwisseling beter werkt als je om de paar uur iets eet? Je kunt dan ook gerust een snack nemen om de honger te stillen. De kans is ‘s avonds echter veel groter dat je voor snoep, koek of chips kiest. Het is natuurlijk erg verleidelijk om tijdens een romantische film of spannende serie wat lekkers uit de kast te pakken, maar we raden je aan om voor een gezond tussendoortje te kiezen. 

De beste snacks voor het slapen gaan

Nu vraag je je waarschijnlijk af: wat is een gezond tussendoortje? We raden je aan om een lichte snack te nemen voor het slapengaan. Kies het liefst voor voedsel dat je geen grote energieboost geeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan koffie en chocolade. Deze kunnen er namelijk voor zorgen dat je nachtrust wordt verstoord en je later in slaap valt dan normaal. We zetten een aantal verantwoorde snacks voor het slapengaan op een rij. 

  • Yoghurt of kwark met fruit

Eet je graag zuivel als tussendoortje? Dan hebben we goed nieuws voor je: dit kun je namelijk gerust ‘s avonds als snack eten. Neem een schaaltje yoghurt of kwark met wat fruit en voeg hier eventueel nog wat muesli of havermout aan toe. 

  • Groentesnack

Groente is altijd goed, zo ook in de avond. Komkommer, paprika of snacktomaatjes: het kan allemaal. Wil je voor een feestelijke snack gaan? Dip de groente dan in (zelfgemaakte) hummus. 

  • Een handjevol noten

Ga vanavond niet voor de borrelnootjes, maar kies voor normale ongezouten noten. Deze bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen en zijn tegelijkertijd ook nog eens erg lekker. 

Ben je op zoek naar andere gezonde tussendoortjes? Op onze website delen we regelmatig lekkere en verantwoorde snacks recepten. Vind hier 5x gezonde tussendoortjes

Tussendoortje

Gezond Snacken

Comments are disabled.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten