Gezond snacken

We geven je op deze pagina inzicht in hoe jij een gezonde maaltijd kunt opstellen voor zowel het ontbijt, lunch, als avondeten. Deze drie maaltijden vormen immers de basis voor een gezond dieet

Wij leggen je op deze pagina meer uit over wat nu precies een gezond tussendoortje is, hoe je zelf gezonde tussendoortjes kunt maken, en geven we je inspiratie voor lekkere maar gezonde tussendoortjes.

Sport je regelmatig, en/of sport je intensief, dan is het nemen van een tussendoortje voor en na het sporten aan te raden. Het kiezen van het juiste tussendoortje voor voor en na het sporten is hierbij belangrijk.

Gezond snacken: Informatie en advies

Centraal op Gezond Snacken staan natuurlijk gezonde tussendoortjes. Gezonde tussendoortjes helpen je genoeg voedingsstoffen binnen te krijgen, en maken het eenvoudiger om niet teveel op een dag te eten. Op Gezond Snacken lees je belangrijke informatie over (gezonde) tussendoortjes, en vind je tips en recepten die je helpen bij het maken van gezonde keuzes. Op onze website vind je drie uitgebreide pagina’s over de volgende onderwerpen:

–        Gezonde maaltijden

–        Gezonde tussendoortjes

–        Gezonde tussendoortjes voor bij het sporten

Met deze informatie, tips, en recepten, wordt het eenvoudiger om gezonder te eten en daarmee te zorgen voor een gezonde levensstijl. Of je nu wilt afvallen of niet, het kiezen van de juiste maaltijden en tussendoortjes is altijd belangrijk. Daarnaast is het natuurlijk ook belangrijk op welke manier je eten klaarmaakt. Op Gezond Snacken vind je daarom ook een uitgebreide pagina over gezonde bereidingswijzen.

Een gezond tussendoortje kiezen

Waar moet je op letten bij het kiezen van een gezond tussendoortje? Dat kan soms best lastig zijn, vooral omdat de meeste producten in de winkel grote gezondheidsclaims maken die vaak erg misleidend zijn. Wanneer er op een product bijvoorbeeld “100% natuurlijk” staat, lijkt het alsof dit product erg gezond is. Echter kunnen natuurlijke producten ook vol met bijvoorbeeld suikers zitten. Ondanks deze suikers dan natuurlijk zijn, betekent dit toch dat je lichaam veel calorieën binnen krijgt. Ook zie je op verpakkingen vaak “30% minder vet/suiker” staan. Om de verminderde hoeveelheid vet/suiker te compenseren, is er aan het product dan vaak extra van een andere voedingsstof toegevoegd, zoals zout. Kies je voor een product uit de winkel, dan moet je je dus niet door dergelijke claims laten misleiden en goed op de ingrediënten- en voedingswaardenlijst kijken.

Het is daarom verstandiger om te kiezen voor niet-verwerkte producten. Het is dan veel duidelijker wat er daadwerkelijk in het product zit. Bovendien zitten in verwerkte producten, zoals koekjes en snoep, veel zout, geraffineerde suikers, en transvetten. Dit is erg ongezond. Transvetten zorgen bijvoorbeeld voor een hoog cholesterolgehalte van het bloed, en daarmee op een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Mueslirepen lijken bijvoorbeeld erg gezond, maar bevatten meestal juist veel suikers en transvetten.

Ga bij het kiezen van een tussendoortje ten slotte niet uit van het aantal calorieën per portie dat voorop de verpakking staat. De portie die wordt aangegeven is vaak heel klein, waardoor het lijkt alsof er in het product weinig calorieën zitten. Dit is meestal juist niet het geval, omdat je over het algemeen een grotere portie neemt.

Bezoek eens onze pagina over gezonde tussendoortjes voor meer informatie over gezonde snacks en inspiratie voor gezonde tussendoortjes.

De voordelen van gezonde tussendoortjes

Er zitten veel voordelen aan gezonde tussendoortjes. Natuurlijk is het belangrijkste voordeel dat je door gezonde tussendoortjes genoeg van iedere voedingsstof per dag binnen krijgt. Hierdoor zorg je ervoor dat je lichaam beter kan functioneren, groeien, en herstellen.

Natuurlijk kun je deze voedingsstoffen ook gewoon binnen krijgen aan de hand van drie maaltijden per dag: het ontbijt, lunch, en avondeten. Het eten van een gezond tussendoortje is echter voordelig wanneer je vaak honger hebt, en als je (veel) sport. Het nemen van een gezond tussendoortje zorgt ervoor dat je langer vol zit, en niet teveel gaat eten tijdens je hoofdmaaltijd. Hierdoor wordt het dus ook gemakkelijker om een gezond dieet vol te houden.

Daarnaast zorgen gezonde tussendoortjes ervoor dat je bloedsuikerwaarde gedurende de dag in balans blijft. Tussendoortjes zijn dus vooral belangrijk voor mensen met diabetes. Een stabiele bloedsuikerwaarde verlaagt bovendien de kans op diabetes en hartziekten. Ook zorgt een balans van je bloedsuikerwaarde ervoor dat je de hele dag genoeg energie hebt waardoor je je dus minder snel moe voelt. Ongezonde tussendoortjes zoals kant-en-klare koekjes, chips, en snoep, zorgen juist voor een verhoogde bloedsuikerspiegel waardoor je maar even fit voelt, maar daarna extra moe.

Tips voor gezond snacken

Het is aan te raden om je eigen tussendoortjes te maken zodat je onnodige stoffen en teveel suiker, vetten, calorieën, en zout, kunt voorkomen. Echter is het vaak vermoeiend om nog een snack te maken wanneer je er zin in hebt. Om jezelf te stimuleren om te kiezen voor een gezonde zelfgemaakte snack helpt het om de snacks klaar te maken voordat je deze wilt eten. Snijd bijvoorbeeld wat groenten en fruit voor een aantal dagen en bewaar deze in afgesloten bakjes in de koelkast en/of vriezer. Deze kun je dan ook mee naar school of naar je werk nemen.

Variatie is niet alleen belangrijk voor je gewone maaltijden, maar ook voor tussendoortjes. Hierdoor krijg je meer verschillende voedingsstoffen binnen. Bovendien zorgt variatie ervoor dat je minder snel uitgekeken raakt op je gezonde tussendoortjes. Probeer bijvoorbeeld verschillende producten en ingrediënten met elkaar te combineren. Beleg bijvoorbeeld een rijstwafel met verschillend beleg, en voeg aan je gesneden groenten steeds een andere dipsaus toe (zoals bietenspread of hummus).

Een gezond tussendoortje hoeft niet altijd groenten, fruit, of crackers te zijn. Af en toe kun je best eens kiezen voor een minder gezonde snack, maar dan wel met mate. Maar je kunt ook proberen om ongezonde snacks te vervangen door gezondere varianten. Kies bijvoorbeeld in plaats van een stuk chocolade voor zelfgemaakte chocomelk met cacaopoeder, magere melk, en wat agavesiroop. In zelfgemaakte chocolademelk zit ongeveer vier keer zo weinig vet als in pure chocolade, alsook minder calorieën. Heb je zin in ijs, kies dan voor sorbetijs op basis van fruit, of bevroren yoghurt.

In onze blog vind je meer tips over gezond snacken. Bovendien vind je er verschillende recepten voor gezonde tussendoortjes.

Schuiven naar boven

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten