Falafel als snack

falafel gerecht

Steeds minder vaak gaan de Nederlanders uitgebreid eten bij de snackbar, waar we ons in het verleden regelmatig hebben volgestopt met vette patat, frikandellen en broodjes hamburger.

Niet alleen komen er steeds meer gezonde snackbar-gerechten, maar we maken ook thuis in de keuken steeds vaker gezonde alternatieven. Tegenwoordig hebben we thuis niet meer een friteuse, maar een airfryer. En als er al een friteuse gebruikt wordt dan is die niet gevulde met frituurvet maar met een gezondere olie.

Toch eten we nog te vaak, te vet. En we zijn dan ook een volk dat gedeeltelijk aan moderne ziekten lijden. Want zo kunnen we het toch wel noemen als we zien dat ongeveer de helft van de volwassenen en van de kinderen zwaar tot ernstig overgewicht hebben.

Er moet dus iets veranderen. Niet alleen moeten we minder vaak naar de frituur of snackbar lopen, want ook thuis moet er wat veranderen aan het eetpatroon.

Falafel gerechten

De falafel komt van oorsprong uit Libanon en de regio daaromheen, en ziet er eigenlijk uit als een kroket. Ziet er uit als, want falafel is absoluut niet viezer dan een kroket, maar wel veel gezonder.

Falafel wordt in het geheel gemaakt van kikkererwten, en kan eventueel ook aangevuld worden met andere groenten en fruitsoorten. Overigens niet alleen als ingrediënt om falafel te maken, maar ook als bijgerecht bij de falafel.

En met kruiden kunnen de balletjes weer een andere smaak krijgen, want in het Midden-Oosten heeft eigenlijk iedere regio wel zijn eigen smaak en uiterlijk van falafel.

Een simpel gerecht is bijvoorbeeld:

1 blikje kikkererwten van 400 gram
2 teentjes knoflook
2 rode uien
1 eetlepel komijnpoeder
1 eetlepel Ras El Hanout kruiden, die je in de betere toko en sommige supermarkten kunt kopen.
Italiaanse kruiden naar smaak
Olijfolie

Maak ui en knoflook schoon en snipper deze. Fruiten in wat olijfolie.

Kikkererwten laten uitlekken, en droog deppen in theedoek of wat keukenpapier.

Kikkererwten met ui, knoflook, en kruiden in de keukenmachine pureren totdat een glad mengsel ontstaat.

Maak bolletjes ter grootte van een bitterbal.

Doe ruim olijfolie in een pan en bak hierin de falafel gaar en goudbruin in ongeveer 6 minuten.

Tips

bakkenFalafel gerechtengerechtengezond gerechtgezondere oliezelf koken

Comments are disabled.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

Deze website maakt gebruik van functionele en statistieken cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren.

Wij gebruiken cookies voor de volgende redenen:

Functioneel Noodzakelijk voor het functioneren van de website (vereist)

Statistieken Voor analyse doeleinden om de website te verbeteren (vereist)

Social Media Voor het laten functioneren van like buttons

Advertenties Om bij te houden welke advertenties je al hebt gezien en hoe vaak

Interesses Om informatie en advertenties zoveel mogelijk te laten aansluiten bij je interesses

Verwijder je cookies uit je browser dan kan je keuze niet worden herkend en zal je opnieuw over het gebruik van cookies worden geïnformeerd en om toestemming worden gevraagd.

Sluiten